5:2 kuren

Tab dig med Danmarks mest populære slankekur

Med 5:2 kuren taber du dig på en sund, nem og effektiv måde

 

Tab dig et kilo om ugen med en minimal kostforandring. Kun 2 dage på ugen skal du have fokus på maden. Din holdning til sult ændrer sig, mens du spiser din yndlingsmad.

slankekur 5 2 kuren med opskrifter i bogen

  • Spis som du plejer 5 ud af 7 dage
  • Billigt, nemt og overskueligt
  • Bibehold vægttabet med en sund og langsigtet kur
  • Mere naturlig energi og overskud
  • Tab dig imens du hygger dig
 

Sådan fungerer 5:2 kuren

På 5 2 kuren spiser du normalt 5 dage om ugen og skærer kalorierne ned til omkring 25% af dit normale indtag på 2 valgfrie dage om ugen. Mænd må spise 600 kalorier mens kvinder kun må få 500 kalorier på faste dagene. Man bør være smart og gøre sig nogle gode valg om hvad man vælger at spise på sine faste dage. 5:2 kurens forfatter foreslår at man vælger mad med højt proteinindhold, så som kylling uden skind, tun og nødder. Man vil også spise gulerødder, jordbær og andre grøntsager med lavt GI, (dette er alt sammen forklaret i bogen) som har mindre tilbøjelighed til at påvirke insulin og blodsukker.

I følge 5 2 kuren, er der ingen specifikke regler for, hvornår du spiser eller hvor ofte. Jo længere tid uden at spise des bedre siger 5:2 kurens forfattere. Så på faste dage kan man nøjes med bare et 500 eller 600 kalorie-indeholdende måltider, eller 2 måltider for eksempel morgen og aften. Det vil sige at på 5.2 kuren kan du sådan set også spise hvad du vil på faste dagene, så længe du bare holder dig under det nævnte antal kalorier.

5:2 kuren forklaret i Go’ morgen Danmark

[top]

 

Så meget taber du dig med 5:2 kuren

udtalelser om vægtab med 5 2 kuren før og efter billed

Sådan skrev et udpluk af brugerne 1.maj 2014 da vi spurgte: Hvor meget har du tabt dig med 5 2 kuren?

  • Maria skriver: Siden 1/1-14 vægttab 11,8 kg 🙂
  • Jane skriver: Været i gang siden 7.januar -20 kg
  • Anders skriver: Dag 74 på kuren – har tabt 9,4 kg
  • Pia skriver: Siden 2/10-13 og har tabt 29 kg
  • Birthe skriver: 5 måneder og har tabt 11kg – og vægten bliver ved med at holde. Det er den mest effektive kur jeg har prøvet i mine 62 år

 

 

slankekur 5 2 kuren med opskrifter i bogen

[top]

 

5:2 kuren opskrifter

5 2 kuren er udviklet af en læge og en journalist. I bogen har de sammensat menuer med opskrifter til dig, som du kan lave mad efter.

Ud over det, er nettet smækket med opskrifter på kalorie lette retter. Min måde nemt at beregne mit kalorie indtag på er at veje min mad også gå ind på http://www.kalorietabel.dk/ og se hvor mange kalorier der er i pågældende mad – også er det ellers bare din fantasi der sætter grænsen ift. 5.2 kuren.

Gode opskrift samlinger til 5:2 kuren

5:2 kurens officielle opskrift bog –> Find den her <– PÅ TILBUD LIGE NU

“Den letteste vej til 5 2 kuren” 200 opskrifter på 200 kalorier PÅ TILBUD LIGE NU –> Find den her

“Sund og slank med 5:2” – opskriftsbog med 65 opskrifter til PÅ TILBUD LIGE NU –> Find den her

En side med lidt 5:2 kur opskrifter Se den her

[top]

Sådan siger en anmelder af 5 2 kuren

Jeg betragter mig selv som rimelig stabil når jeg er på kur.Læs mere her

Jeg vil dele mine erfaring og nogle tænker jeg har gjort mig inden jeg startede på 5:2 kuren.

Når jeg forpligter mig til en kost så holder jeg mig tilden. Problemet for mig opstår i julen, til fødselsdage og ved andre særlige lejligheder. Jeg tænker ved mig selv, i næste uge vil jeg behandle mig selv godt, det er kun jul eller min fødselsdag en gang om.

Dette er en udløsende faktor for mig. Når jeg er faldet af vognen er jeg i store problemer, og plejer størstedelen af vægten at ryge på igen. Jeg overbeviser mig selv om, at jeg begynder igen på mandag, men jeg kommer aldrig i gang igen. Jeg kommer først i gang igen, når jeg nærmer min tungeste vægt. Problemet er, når jeg har været på slankekur og forsøger at styre mit daglige kalorieindtag – at jeg hovedsagelig benægter mig mad. Hvad jeg i virkeligheden havde brug for, var at etablere et nyt forhold til mad. Dette er præcis, hvad 5:2 kuren har gjort for mig.

Princippet er enkelt: 2 dage om ugen, holder du dig til 500 kalorier om dagen for kvinder eller 600 kalorier for mænd. De fem andre dage spiser du hvad du vil. Jeg spiser til morgenmad en toast og to kogte æg og til middag fisk eller kylling med masser grøntsager på mine faste dage. De andre dage spiser jeg temmelig meget, hvad der passer mig. I første omgang tænkte jeg ville være fristet til over spise på faste dagene, men jeg fandt ud af , at det modsatte er tilfældet. Når du har haft viljen til at faste en hel dag, føler du dig tilfreds med mindre portioner den næste dag. Du har heller ikke lyst til at fortryde alle de kræfter du har lagt i de foregående dage og det tilføjer en anden motiverende faktor til det.
De første par dage af fasten var virkelig hård, men jeg holdte mig til den. For mig tog det omkring seks faste dage før jeg begyndte at føle det nemt at gøre. Jeg fandt ud af at drikke vand jævnt over hele dagen, virkelig hjalp med at holde sulten i skak. Jeg oplever ikke nogen hovedpine eller træthed og jeg er i stand til at gå i 1 time på faste dage, intet problem overhovedet. Jeg føler ikke, at jeg lever på en absolut minimum mængde energi for at overleve.

Og nu den vigtigste del – hvor meget har jeg så tabt mig? Jeg startede på 5 2 kuren for godt 8 uger siden og der er røget 7,2 kg af! Jeg har det en hel hel del bedre både indvendigt og udvendigt.
De 249kr jeg brugte på 5:2 kuren er de bedste penge jeg nogensinde har brugt!

Gode tips og tricks til 5 2 kuren

Mine personlige erfaringer mens jeg var på 5 2 kuren.

Læs mere her

Få at få et fornuftigt vægttab mens man er på 5:2 kuren er det også godt at supplere med noget motion. Forfatteren af bogen Michael Mosley har for kort tid siden udgivet en ny en af slagsen. Bogen hedder “Høj Puls” og i den bog forklarer han, hvordan han igennem massere af videnskablige studier er kommet frem til en super effektiv motionsform. Princippet er at man skal intervaltræne og kun ganske kort men med stor effekt. Kører man 5 2 kuren sammen med impulstræning forøger man sit vægttab og diæten kan gennemføres på kortere tid, hvis det er ens ønske.

Et andet godt råd er at drikke og spise som man plejer. Kaffe sætter forbrændingen i vejret, men derfor bør man ikke drikke 2 kander af det om dagen. Sodavand som Cola light eller Cola Zero er uden sukker, men følger man sine faster er det ikke nødvendigt at gå efter light produkter. Spis gerne brød, rugbrød, smør, rejemader eller hvad du ellers plejer, det vigtigste er bare at du overholder dine faster og ellers spiser de retter og drikker de ting som du plejer.  Det fede ved kuren er jo nettop at du kan spise som altid uden en kostplan og uden at tælle kalorier og æde nupo mad erstatninger.

Vil du vide mere om beviserne bag kuren og andet relevant info kan jeg anbefale at kikke forbi http://en.wikipedia.org/wiki/5:2_diet .

[top]

“Happy Woman Lost Weight” by marin / freedigitalphotos.net